Kako je tekao Vaš razvojni put?
Rođena sam u Sarajevu, gdje sam završila Srednju školu primijenjenih umjetnosti te kasnije magistrirala na Akademiji likovnih umjetnosti. Nakon studija radim za Prime Time produkcijsku kuću gdje stičem znanje i iskustvo u poslovima koji su me u to vrijeme zanimali: concept design, storyboarding, ilustracija i slično. Nakon toga bavila sam se uglavnom freelancingom te sam u to vrijeme kreirala svoje autorske slikovnice za djecu. Kako se nikada nisam mogla ograničiti isključivo na jedan vid izraza, moj razvojni put tekao je u znaku djelovanja kroz različite medijume, tehnike i materijale. Konstantno likovno izražavanje učinilo je moj formativni period posve pluralnim. S tim u vezi, isticao se jedan karakterističan oblik likovnog izražavanja, a koji se ogleda u upotrebi recikliranih materijala u gradnji slike, što je u velikoj mjeri oblikovalo moj izraz, i to kroz jasno definisane umjetničke strategije.
Početkom mjeseca ste u Collegium artisticum-u svim zainteresovanim predstavili svoju izložbu „Refleksije“, možete li nam reći nešto više o ovoj izložbi?
Izložba Refleksije imala je zadatak pružiti publici jedinstven doživljaj umjetnosti u prostoru. Kako se radi o djelima koja su nastajala tokom dužeg vremenskog perioda, ova izložba je zapravo presjek dugogodišnjeg istraživačko-stvaralačkog rada. Sama postavka bila je koncipirana na način da se moj rad može pratiti na više planova, pa smo tako mogli koračati kroz jedan prirodan slijed u vidu formativnog razvitka stila i zrelijeg pristupa likovnom djelu. Više od pedeset izloženih djela manjih i većih formata, koja pripadaju različitim ciklusima, usko su povezana tematski ili izvedbeno.
Šta izložba „Refleksije“ predstavlja Vama lično?
Naziv izložbe izveden je iz upotrebe stakla kao medijuma. Ogledala, najčešće kružnih formata, fragmentirana u kompoziciji ili postavljena u formi instalacije, imaju za cilj podstaći publiku na interakciju s djelom. Ovakav odnos između gledaoca i umjetničkog djela direktno involvira posmatrača, okupira njegovu percepciju te ga uvodi u svijet pun mašte; pomjerimo li se samo jedan centimetar sa tačke gledišta, refleksija se mijenja pa time i cjelokupan doživljaj.
Fragmenti stvarnosti, prisutni u vidu posebnih jedinica unutar konzistentnog dinamičnog sklopa, respondiraju i direktno se suočavaju sa snažnim ritmom pikturalnog i strukturalnog poretka cjeline. Prema riječima historičarke Eme Mazrak „nova razina stvarnosti se otvara u očima recipijenta: vrijeme, prošlo i sadašnje, je svedeno na trenutak impresije“. Doživljaj ovakvog djela u prostoru vrlo je intenzivan jer se, praktički, susret imaginacije i realnosti odvija istovremeno u istoj materiji, i to kroz više nivoa.
Također, na izložbi sam predstavila i nekoliko radova iz oblasti primijenjene umjetnosti, a to su unikatna, ručno izrađena ogledala pod nazivom Olense. Ovi radovi su inspirisani jednim snažnim vizualnim simbolom cirkularnosti života – krugom. On je perfektan, fluidan i mističan te nas simbolično veže s našim iskonskim korijenima. Poput mnogobrojnih drugih radova izrađenih od materijala koji su izgubili svoju prvobitnu, potrošačku funkciju, Olense ogledala predstavljaju djelo koje je ovakvim načinom rada dobilo novu funkciju, estetsku vrijednost i smisao.
Koliko traje priprema jedne umjetničke izložbe i da li smatrate da su mladi umjetnici dovoljno educirani po tom pitanju?
U mom slučaju, budući da sam vrlo samokritična, a što svakako smatram poticajnim i pozitivnim, priprema samostalne izložbe trajala je nekoliko godina. Željela sam da ono što nudim publici bude reprezentativno i drugačije, a tome u prilog govori preko pedeset izloženih radova u velikom prostoru galerije Collegium artisticum.
Iza svakog uspjeha, iza svake kvalitetne izložbe stoji dugotrajan i iscrpan rad. Jako je važno ostati vjeran likovnim principima, insistirati na kvalitetima umjetničkog djela te imati rad vrijedan i dostojan predstavljanja. Što se tiče same tehničke pripreme i organizacije, to je jedan kasniji korak koji manje-više dolazi spontano, ali svakako iziskuje posebno izdvojeno vrijeme i angažman. U svakom slučaju, poručila bih mladim umjetnicima da idu hrabro naprijed, da se edukuju i vrijedno rade. Prepoznavanje i nagrada sigurno neće izostati.
Odakle crpite inspiraciju za svoja umjetnička djela?
Ja sam sanjar čiji su fundamentalni pokretači Istina, Vjera, Ljubav i Dobrota. Dubokog sam uvjerenja da na vrelu ovih životnih vrijednosti izviru sva najljepša životna davanja, pa tako i inspiracija. Ta mistična oblikotvorna energija proizlazi iz dodira sa svijetom koji nije viidljiv našem oku, a koji je, bez dvojbe, ljepši, suptilniji i savršeniji u svim aspektima.
Moje unutrašnje biće je sretno i zahvalno, okruženo glavnim pokretačima i davaocima smisla svemu – a to su moja djeca, kao i moj suprug Emir u kojem imam najčvršću podršku i oslonac.
Kako biste opisali Vaš umjetnički stil?
Moj umjetnički stil je sugestivan, ekspresivan, nerijetko analitički, a ponekad i razigrano ilustratorski. Svjesno se ne ograničavam isključivo na jedan vid izražaja. Sliku fiksiram na različite načine, ali princip ostaje isti. Vjerno sam odana likovnim vrijednostima, vitalistički bogatom koloritu i dinamičnoj, ali skladnoj formi. Prepoznatljivi organski apstraktni uzorak u vidu razigrane arabeske živih boja prožima se kroz gotovo sva djela.
Područje moga interesa u slikarstvu je bavljenje čistom likovnošću kroz apstrahiranje formi u njihove beskonačne inkarnacije, gdje je mogućnost interpretacije beskonačna. Sliku gradim putem asocijativnog principa gdje se kompozicija obogaćuje i figuralnim sadržajima, ili, pak, istraživanjima taktilnih vrijedosti samoga materijala. Tako, recimo, u prikazima koje karakteriše nadrealističa forma, primjećujemo jednu metafizičku naraciju u kojoj dolazi do izražaja bajkovitost i ilustrativnost. Ove kompozicije su razigrane i lepršave, uronjene u dinamičan izraz ekspresivnih tonaliteta.
S druge strane, u istraživanjima materijala, odnosno podloge, fokusirana sam na gustu strukturalnu građu. U jednoj slici na platnu, recimo, nastojim što je to više moguće, zadržati prethodno formirane znakove, odnosno mrlje i linije koje su u početnim fazama sukcesivno nanošene. Ovakav način rada me oduševljava jer ima tu fizičku komponentu pri kojoj se otvaraju fantastične mogućnosti preobrazbe materije u formu. Prostorno napredovanje oblika i znakova upućuje na fenomen stalne formacije i transformacije u prirodi. Vibrirajućim ritmom, oni podliježu fluidnom nastajanju, rastu, previranju, a zatim ponovo nestaju u podlozi – što predstavlja kosmičku definiciju života.
Šta znači biti akademska slikarica u ovom vremenu u Bosni i Hercegovini, koje su to prednosti, a koji su to nedostaci Vašeg djelovanja u našoj državi?
Gotovo sva područja društvenog djelovanja obuhvaćena su savremenom konzumerističkom kulturom u kojoj se potrošnja percipira kao dominantni faktor i to je jedan od globalnih problema koji se uveliko odrazio i na likovnu umjetnost. Što se tiče naše zemlje, problemi bivaju još dublji. Usljed cjelokupnog apsurda u kojem se nalazimo, došlo je do iščezavanja svih kriterijuma, etičkih i moralnih načela, gašenja glasa razuma, a zavladalo je neobrazovanje, malograđanstvo, mito, korupcija… Veliki problem naše sredine je poremećen sistem vrijednosti koji se bazira na potpuno pogrešnim temeljima, tako da je, u najmanju ruku, vrlo izazovno biti odan svome pozivu u državi poput naše. Na rubu svoje propasti, kultura je ustupila mjesto folk-kulturi koja veliča kič i šund. Tako da, da budem iskrena, ne vidim neku sjajnu perspektivu za bavljenje slikarstvom isključivo u našoj državi, osim, naravno, ukoliko podilazimo populističkoj percepciji umjetnosti i stvaranju komercijalnih djela. Ali, isto tako, vjerujem da nigdje nije savršeno i da nam niko neće ništa servirati. Vjerujem u disciplinu i radnu etiku. Mislim da je naša sredina, sa svim svojim nedostacima, štaviše, vrlo poticajna u smjeru društvene i umjetničke angažiranosti.
Gdje ljubitelji umjetnosti mogu pronaći Vaše radove te na koji način i u kojoj mjeri im mogu pristupiti?
Svi moji radovi prodajnog su karaktera. Slike i ilustracije možete pronaći na webu www.dzejlanapasic.com, kao i na Facebook i Instagram profilima www.facebook.com/dzejlanakaramanart i www.instagram.com/dzejlanapasic. Unikatna ogledala Olense publika može pronaći na pomenutoj web stranici, kao i na Instagram profilu: www.instagram.com/olense.art