Fotografija: Sara Murk Photography
Kako je tekao Vaš razvojni put?
Moj put bi u ovom trenutku nazvala „koraci“ jer kroz cijeli život idem „korak po korak“ a puno malih koraka me dovelo do ovoga svega što sam danas. Probati ću vam ukratko sumirati sve moje životne avanture. S tri godine selim s obitelji u Njemačku, s trinaest se vraćam u Hrvatsku u vrlo zahtjevan sedmi razred, upisujem strukovnu trogodišnju školu, zatim upisujem četvrtu godinu večernje škole radi fakulteta, pa upisujem matematički fakultet, mijenjam fakultet, završavam ekonomski fakultet, ne pronalazim posao u rodnoj mi Slavoniji, odlazim raditi sezonski na more i u Austriju, odrađujem stručno osposobljavanje, sudjelujem na Erasmus projektu u Njemačkoj gdje upoznajem direktora iz Zagreba, dobivam priliku raditi u Zagrebu gdje se zadržavam posljednjih pet godina pa zatim otvaram obrt za poslovne usluge Momenta i osamostaljujem se. A mimo posla, sedam selidbi, tri operacije, pet godina samačkog života, tri države i ono najvažnije – bezbroj edukacija.

Nadam se da ovo barem ukratko sumira glavnu poruku da ništa ne ide „preko noći“ ali i da se sav taj put i sva ta iskustva na kraju isplate.
Možete li nam reći više o Vašem obrtu „MOMENTA“ kao i bazi kreativnih ljudi „Autentični Kreativci“?
Momenta kao naziv mog obrta je nastao upravo radi „momenta = trenutka“. Jedan trenutak nam je često presudan da poduzmemo odlučujući korak k osamostaljenju, jedan trenutak inspiracije nas može katapultirati u nove ideje, jedan trenutak motivacije nas može ohrabriti da baš danas napravimo taj odlučujući potez. Jedan trenutak hrabrosti je i meni bio potreban da dam otkaz na dobro plaćenom poslu i odlučim se na osamostaljenje u državi u kojoj većina govori da ne možete opstati – i to u trenutku dok živim sama sa svim popratnim troškovima.

Moja vizija i cilj je da kroz obrt Momentu, moji klijenti pronađu svoj pravi moment u poslovanju i da im ja u tome pomognem upravo kroz sve ono što inicijali naziva predstavljaju (M – udrost marketinga, O – sobni rast i razvoj, M – ašta , E – mpatija, N – eovisnost, T-ransparentnost, A – autentičnost). A „Autentični Kreativci“ kao blog i popratna grupa na Facebooku su nastali iz želje da na jednom mjestu imam sve te predivne ljude, poduzetnike, individualce, kreativce koje osobno poznajem, koji motiviraju i inspiriraju sve nas. Time želim dati svoj doprinos jednoj svjesnijoj, pozitivnijoj okolini i ljudima uvid kako se kroz autentičnost i upornost može dogurati do sreće i zadovoljstva. Autentični Kreativci su svi oni koji rade, žive, komuniciraju ono što jesu i ono što vole. Blog kao i grupa namijenjeni su za inspiraciju, motivaciju i spajanju kreativaca iz svih branši i zanimanja.
S obzirom na Vaše dugogodišnje iskustvo u svijetu prodaje i komunikacijama u Njemačkoj i Hrvatskoj, možete li nam približiti razlike između ove dvije zemlje kada je Vaše zanimanje u pitanju?
Posljednjih šest godina se pretežno bavim poslovima koji obuhvaćaju rad na njemačkom govornom području, sudjelovanje na međunarodnim sajmovima, uspostavljanje kontakta s tvrtkama u Austriji, Njemačkoj i Švicarskoj, organizacija i provedba poslovnih sastanaka kao i marketing na njemačkom jeziku. Od osnivanja obrta do danas, imala sam priliku odraditi mnogo inicijalnih sastanaka s hrvatskim tvrtkama koje razmišljaju ili kreću s radom s inozemstvom. Ono što mogu iz vlastitog iskustva reći je da poneki klijenti nisu spremni čuti odgovore na postavljena pitanja. Što to konkretno znači? Da razmišljanje o radu s inozemstvom i popratnim prihodima koji se posljedično očekuju nije isto što i provedba svih potrebnih koraka koji se moraju poduzeti prije same „prodaje“. A to je po meni i ključna razlika mindseta koju sam do sada primijetila. Nijemci su puno češće spremni na ulaganje prije dobiti, dok veliki broj hrvatskih tvrtki očekuje mala ulaganja za veliku dobit. Tu bih se nadovezala i s jednom ključnom razlikom koja ide Nijemcima u korist a to je detaljno planiranje i organizacija koja im omogućuje uvid u konkretne brojke godinama unaprijed. Stoga im ulaganje ne pada toliko teško jer točno znaju koje korake trebaju poduzeti da bi im se ulaganje vratilo za xy godina. Ja to volim nazivati 3P ili PPP (plan – provedba – prihod).

To njihovo striktno planiranje ponekad im može biti i kamen spoticanja, što istovremeno hrvatsko tržište može iskoristiti kao svoju prednost – fleksibilnost. Radila sam s tvrtkama u Hrvatskoj koje nemaju strogi plan proizvodnje pa im je to bila glavna nit vodilja u pregovorima za poslovanje s Njemačkom. U trenucima kada bi se njemačke tvrtke strogo držale plana, Hrvati bi uskočili s puno kraćim rokovima isporuke. To vam je najbolji pokazatelj da nije sve crno ili bijelo, da nije njemački mindset bolji ili gori od hrvatskog, nego da samo treba naći prednost pruženog.
Koji je (bio) Vaš najveći izazov u profesionalnom životu?
Moj najveći izazov sam si bila sama. Strah od tuđeg mišljenja i manjak samopouzdanja. Često smo sami sebi najveći neprijatelji i to podsvjesno sve dok ne počnemo raditi na osobnom rastu i razvoju. Kada sam 2016-te operirala i izvadila štitnu žlijezdu, poklonjena mi je prva knjiga samopomoći. Iako sam ih znala čitati i puno godina prije, tada u tom trenutku, ležeći u bolnici, nešto mi je kliknulo dok sam ju čitala. Bila sam nezadovoljna poslom, životom, sobom a u knjizi je pisalo „sve je do vas“. Tada me to jako zaintrigiralo pa sam nakon bolnice slučajno naletjela na edukaciju „Postaješ ono o čemu razmišljaš“ koja mi je bila katapult za maraton edukacija u naredne četiri godine.

Intenzivno sam radila na svojim mislima, krivim uvjerenjima, gradila sam samopouzdanje i tako korak po korak ostvarivala svoje životne ciljeve. Sve dok sami ne odlučimo raditi na sebi i uzeti život u svoje ruke, ne možemo očekivati promjene. Jer promjene nisu tamo vani negdje, nego u nama.
S obzirom na pandemiju koja nas je sve zadesila i otežane uslove u kojem se nalaze mali poduzetnici naročito, smatrate li da će marketinški savjetnici biti sve traženiji ili ipak zamišljate neki drugi scenarij?
Iz moje perspektive će sve više biti traženi kvalitetni međuljudski odnosi (jasna komunikacija), iz koje god branše. Nedostaje kvaliteta, nedostaje ljudskost i upravo zato smo tu gdje jesmo no iskreno se nadam da će cijela ova situacija malo probuditi svijest ljudi.
Zašto tako mislim?
Jer je mnogim tvrtkama i/ili pojedincima jedini ili glavni cilj zarada. Zaraditi što više u što kraće vrijeme. A recite mi, može li nam novac pomoći da sad u ovoj pandemiji ostanemo zdravi i sretni? Može li jedino novac kao cilj, dugoročno zadržati klijente?

Da ne odskočim od teme, naravno da je prihod potreban za naš opstanak i daljnji razvoj poslovanja, no moje životne vrijednosti po kojima zaista nastojim živjeti je da ne radim drugome ono što ne želim da meni rade. Zato se ja baziram na kvaliteti i kvalitetnim odnosima sa svojim klijentima, a upravo to je prepoznato i prije pandemije a tako i tokom nje. Marketinški savjetnici se s razlogom zovu savjetnici, kako bi posavjetovali svoje klijente, no prvo je potrebno aktivno poslušati njihove potrebe i zatim jasno iskomunicirati rješenja. Iz tog razloga dijelim razne savjete na svom Instagram profilu a u newsletteru koji šaljem 2 puta mjesečno otkrivam i osobne primjere iz svijeta marketinga i prodaje.
I da, smatram da će digitalni marketing zbog povećanog online poslovanja biti sve traženiji, no opstati će oni koji znaju aktivno slušati, jasno komunicirati i kvalitetno odraditi traženu uslugu.
Koji savjet biste danas dali Aniti prije 10 godina?
Ne savjet, nego ohrabrenje da će sve biti uredu i da svi izazovi koji joj se nađu na putu služe tome da nauči nešto iz njih. Da joj želim upravo sve ono što će preživjeti, doživjeti i iskusiti jer će joj baš svaka poteškoća pomoći u budućem poduzetničkom, a i privatnom putu.

Vaša životna priča može poslužiti kao inspiracija mnogima, da li imate neku poruku za čitatelje/ice IKRE Magazina?
Budite znatiželjni! Moja znatiželja me pratila kroz sve uspone i padove, kroz mnoštvo prilika, projekata i poznanstava. Zbog znatiželje sam pročitala jako puno knjiga, članaka, portala na razne teme. Znatiželja mi je pomogla upoznati mnogo ljude što privatno, što poslovno. koji su mi sada divni partneri i kolege.

I budite strpljivi. Korak po korak, dan po dan.
Vjerujte u sebe i živite autentično.